Twee verslagen van het bootvissen op de Pirate 2

20 Dec 2015.

Het einde van het jaar 2015 komt nu erg dicht bij , maar voordat deze om zal vallen nog snel daarvoor een paar keer vissen. Het jaar 2015 gaat voor mij de geschiedenis boeken in als een super jaar ,waarmee een aantal nieuwe persoonlijke records zijn neergezet waarvan onder een van.Penn Nappstraumen Festival 2015 - 60

Terug komend op deze dag en wel de zondag van 20 Dec , heel lang geleden had ik een belofte gedaan aan Willem van HSP Westdijk uit Barendrecht in de tijd dat ik nog ergens anders werkte, een winkelier die hard timmert en groeit en mede zich stevig nesteld in de Nederlandse hengelsport markt. Daarbij ook een belofte gemaakt tijdens onze eerdere sessie zee feederen j.l. in Vlissingen met Sjoerd Beljaars, de grote man van het visblad Beet en is verantwoordelijke voor de redactie.Een afspraak hadden we gemaakt voor deze dag en om te gaan bootvissen en te gast waren op de Pirate 2 van schipper René de Back te Vlissingen. Een schip die zich perfect verleend voor het vissen op de Westerschelde maar ook voor de wrakvisserij, deze laatste is minder en minder gaan worden omdat er op de Westerschelde genoeg andere soortenzijn te vangen is en daarvoor zeer veel gegadigden zijn zo ook wij . Nog geen 20 minuten varen en we lagen al op de plaats van bestemming dus lange vaartijden wat vis tijd kost is in ieder geval getackeld, daar komen wij dus voor.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Al heel snel werd de visserij duidelijk , op deze stek waar wij lagen te dobberen was de Spijkerplaat. Werkelijk de ene dikke schar na de andere kwamen binnen en van superrrrrr mooi formaat dikke 30+ vissen . Ook zo af en toe mooie wijtingen en naar mate het harder ging stromen werden deze wijtingen ook groter en groter op den duur zelfs 35+ . Willem was heftig bezig en ging gewoon door mede ook zijn personeel lid Pim Troost die er ook bij was en dik aan de bak ging. Pim een heel bekende gozert die heel bekend is in de wedstrijd wereld op het zoute zilt stond deze dag als training voor hem gezien het aankomende voorselctie boot wedstrijd. Sjoerd zou Sjoerd niet zijn als hij niet rond liep met een foto of film camera in zijn handen en schoot er werkelijk op los en genoot daarvan met volle teugen.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Allemachtig wat zat de vis er dik en het ging bijna op werken lijken, de toppen stonden te bonken en als visser maakt dat echt het beest in je los. Als niet visser is dat gevoel echt niet te begrijpen maar een aanbeet die je ziet op de top van je hengel doet de kale en elke sportvisser gieren is je werktuig heerlijk. Na gelang de dag verstreek en we echt zeer veel vis vingen kwam er dan opeens iets bijzonders uit het water getild door een van de vissers die ook bij ons als opstapper waren, helaas ken ik deze mensen hun naam niet meer. Een heuse prachtige winter tong kwam in het bakkie van een van deze vissers terecht en dat zo net voor de kerst, Tong Picasso is zo rot nog niet .OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prachtige plaatjes werden er geschoten prachtig vissen werden er gevangen en man wat hadden wij een Lol deze dag. Ook Sjoerd stond nadat hij zijn camera’s wit heet had gedraaid nu echt te vissen en wat heet.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ook deze dag meteen de dag voor een test dag gebruikt want Mitchell is gekomen met een top boothengel en 2 soorten en in 2 lengtes .De Mitchell Suprema 2.0 Bolentino gemaakt op Italiaanse stijl super licht en in de lengtes 2.70 m en 3.00 meter met werp gewichten een hengel tot 250 gram wat super vissen is op de Oosterschelde en een die gaat tot 400 gram en deze laatste had ik nu aan boord in de 3.00 meter versie en ik kan u verklappen wat een juweel van een hengel die zo heerlijk vist. Met als takel wagen en die zich al dik heeft bewezen de Mitchell 398 werkelijk een super span samen, Nieuw Nieuw Nieuw had ik bij de Mitchell Aocast RZT 7000 zowel voor het vissen van het strand als de boot is deze erg geschikt en draait zo gesmeerd dat je er eng van wordt . Deze molen komt uit de nieuwe Range van Mitchell en is in die varianten  in 2 maten te koop 7000/8000, deze serie de RZT is de duurste range wat de andere twee soorten zeker en echt zeker niet minder maakt integendeel. Bedoeling was voor elke portemonnee een top machine creeren en dat is werkelijk gelukt.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na een dag met zijn allen te hebben gevist was de dag dan ook weer snel voorbij, met dikke tassen en vollle emmers vissen namen we van elkaar afscheid op de kade vlak bij het trein station van Vlissingen. Heel makkelijk bereikbaar en parkeer gelegenheid genoeg. Dank Willem , Pim en Sjoerd voor deze super gezellige dag en doen we snel weer over.

28-12-15

De tweede Westerschelde cup stond deze dag op het vizier.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Net als vorig jaar met de club van 7 gingen we in de ochtend van 28-12-15 omstreeks 07.30 uur aan boord van de pirate 2 net als de weeek ervoor zie verslag boven. Ditmaal met de club van 7 waarbij Hans Kruit net als vorig jaar in zijn vakantie tijd in Nederland weer  meevist voor een gezellige dag. Hans Kruit zeker bij vele Big game vissers bekend en woont zelf op het eiland Cran Canaria / Puerto Rico en vaarde destijds op de Bleumarline 3 als laatste. Met een 40 man totaal vaarden we al vroeg naar de stek en de verwachtigen waren hoog, want eerder de week ervoren ving de kale daar zich nog scheel in dikke scharren en wijtingen.OLYMPUS DIGITAL CAMERAP1020514Eenmaal op de stek aangekomen en we gereed waren voor aanvang wedstrijd  moesten we even wachten op het startsein en deze kwam luid en duidelijk door omstreeks 09.00 uur. Huppakee de onderlijnen met daaraan 250 gram klapanker lood en de haken gevuld met verse pieren , tap en een stukje mesheft moest deze dag tot een succes maken net als vorige week. Al heel snel stond de top van de Mitchell 2.0 Bolentine 3 meter de stuiteren er werd aangebeld. Ook bij de andere heren werd er netjes aangebeld en al snel waren de eerste scharen en wijtingen waren een feit en, behalve bij de kale want en dat was achteraf bijna de gehele dag ving de vis te klein en als ik een mooie had dan gebeurde het aan de oppervlakte en lieten deze los. Ongelooflijk en ik weet nog de oorzaak daarvan niet want ben zeker meer dan 10 mooie vissen verloren helaas.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aan de andere kant stond een kerel en sorry zijn naam weet ik niet maar we noemden hem Blauwe lijn omdat hij meredendel verweven was met deze lijn in onzd lijn . Deze ging als een speer en ving echt hele mooie vissen zoals scharren en wijting van formaat, Ook Hans Kruit was heel snel op dreef en ging in den beginnen van de ochtend helemaal los maar denk achteraf zijn Kruit echt daarmee echt verschoten had, want later hield het echt op en ving alleen ondermaatste vis net als de kale aan deze zelfde kant van de boot. Echter bij Piet en de kale was het echt bikkelen en moesten we in de namiddag veel schade inhalen wat  te laat was achteraf gezien vis tijd. Peter Christiaanse was nu heel goed op dreef in de middag en ging mega in de aanval op mister bleu line. Ook vandaag wederom een geweldige mooie winter tong van 43 cm kwam aan boord van de pirate2, een prachtig stuk schuur papier met korrel maat 3. Beregezellig was het de gehele dag en alles was weer top geregeld het aas de koffie en de zelf gemaakte erwten soep deed ons allen glimmen.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Over een ding was ik het zeker eens gezien de vangst was het een stuk minder als de week ervoor, hoeveelheid en de aantallen . Zou het dan toch komen door de zuid-oosten wind of stond er te veel stroming ???  Gelukkig het blijft gewoon vissen en zal nooit het zelfde zijn als de dag en week ervoor en dat maakt onze sport zo mooi.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hierbij wilde ik Rene de Back bedanken voor zijn goede zorgen voor ons en we hebben allen genoten op de Pirate 2 . Daarbij wilde ik alle boten en organisatoren ook zeer hartelijk bedanken voor deze leuke dag, volgend jaar en al genoteerd zal de club van 7 er weer bij zijn de Westerschelde cup de derde editie, dan ga ik zeker weer aan de bak.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tight -Lines

De kale.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op de blog van Leo Stoutjesdijk en met toestemming geplaatst op hengelsportnieuws.nl.