Thailand op zoet.

imageZomervakantie Thailand.

imagezoals iedereen moet men als het kan er even tussen uit van alle stres druk en geleuter en de sleur waarin wij dan toch leven. Dan is de vakantie de oplossing om de batterij op te kunnen laden . Nu ik dit schrijf zit ik al heerlijk in Thailand en aan het vissen in Gillham fishing resort , maar voordat ik daarover verder ga begin ik bij het begin.Hoe ben of meer gezegd wij Jacqueline en ik er op gekomen om naar Thailand te gaan . Ten eerste was het mijn vrouw haar idee , Bonaire heeft ons hart gestolen  dat staat als een paal boven water . Het geld speelde een hele grote rol in deze en omdat Thailand gezien ons budget beter uitkwam is Thailand onze keuze geworden. Daarna begon het uitzoek werk wat is er, en wat wil je gaan doen , nou een ding kwam snel bovendrijven en dat was het vissen . Na veel gezoek door Jaqueline en we al wat ideeen hadden opgedaan , waren er klanten van haar die al jaren in Thailand kwamen en ons een avond deden uitnodigen bij hun thuis . Het ei van columbus was daarna snel al helemaal gelegd , want deze mensen waren zo ethusiast over dit mooie land dat de rijstkorrels er vanaf droop geweldig. Terug thuis gekomen was een ding nu helemaal duidelijk Thailand here we come. De komende weken maanden zocht de vrouw alles uit. Huahin zou onze thuis basis gaan worden deze vakantie en van daaruit gingen we zwerven , Huahin daar waar ook Mario en Mirabelle van hengelsport de Cathfish waren geweest , ook deze gesproken tijdens een etentje in Zierikzee  bij een thais resraurant hoe kan het nog beter.image

Ook van deze toppers kregen we leuke tips en handvaten wat we konden vewachten en vertelden ook dat je in Hujahin kon kon vissen , dat was zeer positief. Opeens  Shit pieeeeeep mijn pieper gaat af  en hoor er al een hele boel denken PIEPER nee toch , uhhh ja de kale is op de manier aan het vissen als een profesional plofkip vanger . Na 15 minuten drillen en gierende adeariline door mijn keel dan toch  een Siamese karper van 30 kilo op de mat liggen hoe trots mag / kan je als visser zijn. Maar ff terug op het het verhaal want anders loop ik voor . 16 februarie gingen dan eindelijk de lucht in omstreeks 21.30 uur en zouden we een vlucht van 11 uur naar bangkok maken met Eva air die perfect is . Eenmaal naar een zeer meevallende vlucht kwamen we dan aan in Bangkok 9400 km van zierikzee en ik kan u alvast vertellen dat is heel wat anders als de hoofdstad van Zeeland Middelburg , allemamaggies wat een drukte. Gelukkig hadden wij een afspraak staan met Yvonne  en Martien, die de volgende dag zouden terug naar Nederland en wij door zouden gaan met de bus naar Huahin.image

Een  nacht Bangkok en daar eerst wat eten op de nacht markt samen met de mensen die ons heel erg hebben geholpen om deze reis te gaan maken. Het eten beste mensen is superrrrrrr en echt voor 15 euro met drinken erbij eet je je vingers op per koppel. De volgende ochtend namen we afscheid van onze vrienden en stapten wij in de bus naar Huahin, een reis die 3 uur zou duren heel comfortabel , kost 20 euro voor twee personen incl drinken erbij ongelooflijk. Een geweldige bus met slaapstoelen en airco dus pitte geblazen lekker en zo waren we snel op onze bestemmimg Huahin , prachtige locatie aan het strand en een zwembad geweldig. Al snel lagen we beiden gestrekt op een stretchbed en was de vakantie op volle gang. De temperatuur was heerlijk en alle weken lang zo tussen de 25 en 30 graden perfect om een rood bruin behang te krijgen. Na een paar dagen te hebben gelegen gedronken en gegeten te hebben ging het bloed kruipen waar het naar toe wilde gaan. De kale wilde vissen , via een mail geboekt voor een vijver in Hujahin we werden thuis opgehaald zo rond 06.45 uur en waren 07.30 uur op de vijver een mooie grote vijver die Hua Hin Fishing Lodge als naam had .

imageimage

Kreeg meteen tekst en uitleg en waar ik op moest letten en wat ik wel of niet mocht doen. Mijn taxi chauffeur was ook meteen voor deze dag mijn gids . Een toffe kerel die nergens moeilijk over deed , zou het ook niet durven tegen deze kleine gepeesde mannen want ik weet wat ze kunnen in sportbroek en van die touwtjes en zakdoeken rond hun armen in een ring . Ik viste met een huur hengel want had totaal deze reis niets meegenomen en dat voelde echt alsof een drummer zonder zijn eigen  drumstokken zat te drummen , werkelijk een naakt gevoel. De gids legde me uit dat ik met een dobber deed vissen waar onder een  voeder veer was gemonteerd en ik meteen op de hoogte van hoe en wat was want een beetje visser komt daar wel aan uit. De mix broodkruimels werden nat gemaakt totdat hetgoed deed plakken en kon je daarna inknijpen in je voeder veer en daarmee aan de slag gaan .

Het duurde dan toch aardig en opeens flats dobber weg waarop ik meteen reageerde , hange die kip en een een aardige dril was er begonnen . Na enige tijd wat bleek dat ik een Pacu had gevangen een soort noten krakervis geboren met een paarden gebit . Daarna ging het snel en ving ik aardig wat siamese karpers tot een kilo of  18 en wat Mekong fish die echt van kiet gaan als je deze haakt . Een hele leuke dag die ongelooflijk snel voorbij was en uit eindelijk de generale repetitie was voor de week er op want dan zouden Jacqueline en ik 5 dagen naari  Gillham Fishing resort resort gaan in Karabi,  de plek en de vijver waar de grootste zwaarste vissen zwemmen ter wereld u begrijpt de kale schudde in zijn skelet van spanning . Weet van geen toeten of blazen van deze visserij af en wist echt niet wat ik verwachten kon.

image image

24 februari waren we na een vlucht van 1 uur en 10 min op Karabi en werden we op het vliegveld opgehaald door de price taxi van Gillham , 20 minuten rijden door een geweldige omgeving kwamen we dan aan op het resort . De wauw factor is dan enorm , wij moesten de kop ff schudden . Is dit echt want het leek wel een sprookje zo mooi geweldig en wat een ontzettend groot water geweldig. Na enige geweldige uitleg van het park regels etc etc gingen we naar onze kamer en alles wordt voor je gedaan. Opeens loop ik voorbij een bekend gezicht en op dat moment de enigste Nederlander met vrouw in het park die zijn laatste dag aan het vol vissen was na 14 dagen. Joop en Carla Kleton die ik meer dan 15 jaar geleden had ontmoet in puerto rico gran Canaria waar we deden big game vissen op de Bleu Marline 3 van Hans Kruit . Joop had deze weken geweldige vissen gevangen en deelde meteen zijn kennis aan mij hoe ik moest vissen en waarmee , dank Joop nog daarvoor en je spulletjes die ik niet bij had en de hulp bij het kiezen van de stek . De volgende dag ging ik aan de slag , met twee hengels een rod pot met piepers die ik had gehuurd ( helaas niet ons merk maar wie weet komt dat ooit ) Mijn gids die mij super op pad hielp was Dave Cooper een waanzinnige aardige hard rock visser en we meteen al wat gemeen hadden de muziek., deze hielp me met alle in en outs deze eerste dag want de kale is geen geen karper visser maar dit jaar mijn best doe om wat op te steken en dan meteen op groot wild geweldig hengels lagen in dus game on, na meer dan een uur wachten en het bijten op mijn nagels, niet door de zenuwen maar door het zitten en wachten en niets doen opeens hatseflats fire in the hole en het brandalarm ging af. Pakte meteen de hengel zette nog ff de haak goed voor alle zekerheid en het gevecht was nu in volle gang. Mijn god de slib stond zeer zwaar en de lijn bleef maar gaan alsof die slib openstond , wat had ik eraan die zelfde brandweer wagen ??? Na een dril van denk 20 minuten kwam de vis uit eindelijk in beeld. Een Siamese karper en wat voor een , voor mij leek het een  tank allemachtig wat een ding, hij blafte bijna naar de kale.

Een gelukkige Zeeuwse kale beginnende lerende karper visser was die dag geboren met een karper van maar liefst  bijna 45 kilo wat een buffel . Echter de rest van de dag geen aanbeet meer alleen lijners . Enorm moest ik wennen aan het  zitten wachten en niets doen en had minn twijfels of ik dat kon volhouden. De tweede dag een nieuwe gids omdat Dave lekker vrij was en super voor hem want deze mannen maken hele lange dagen . Lee Farnworth is zijn naam een boom van een kerel uit Nottingham die net als Dave Cooper zijn leven uit vissen bestond, heb vele gedreven mensen meegemaakt maar hij slaat wel de spijker op zijn kop.

Het blijven zoeken en kijken naar het water wat er gebeurt en waar je alles mee kan opmaken en leerde van deze reus al zeer snel waar ik op moest letten.aanpassingen werden gemaakt en  zijn motto is als je grote vissen wil vangen moet je investeren waarmee ik bedoel aas in de vorm van pellets en boilies wat geld kost. En dat deed ik blijven werken blijven geven en dan khabhoem en daar ging mijn rodpot bijna het water in wat een klap wat en pleuris herrie van die ene pieper , pakte mijn scheidsrechter fluit van mijn borst en floot zo hard ik kon met de woorden Solid 3, dit was het teken voor Lee dat ik of een andere vissers een aanbeet had en stond binnen micro seconden achter me. Rustig Leo laat hem gaan, zet de haak nog een keer makker riep hij, heb ik ik al gedaan stoterde ik want deze vis bleef gaan de rook kwam van de spoel . Leo you got a Aripiama on the hook en toen werd ik zenuwachtig want dat was de vis waarvan ik bijna in de hoop niet had durven zeggen .

Een oervis een krachtpatser een hulk en de lijn bleef maar gaan en echt bijna de slip dicht je hoorde de dyneema lijn gewoon van de spoel knarsen . HIj stopte en ik begon te pompen Martin Ford de aankomende nieuwe manager van dit prachtige resort kwam een kijkje nemen , het zweet droop van mijn gespierde lichaam af ( grapje ) en na vele minuten kwam deze vis in beeld , ff want daarna snel weer trok deze weer 100 meter van de spoel af. Yes you got him Leo youre dream fish en echt dankzij  Lee Farnsworth deze topper zijn tips en tricks.Martin Ford nam d foto,s met mijn toestel want Jacqueline durfde dit niet, ze zouden misluken en dan nee mij niet gezien.Thanks Mark to taken the pictures wauw bijna 80 kilo spier in mijn armen wat een machtige mooie vis .

Mijn armen mijn rug benen ben er degelijk van bewust dat ik die bezit Want  ik voel ze , moet echt wat gaan doen aan sport .. Al roep ik dat al zo lang hahahaah. Na even alle aderealine te hebben verwerkt terug alles ingezet en aan de bak wat me daarna nog een prachtige Siamese karper opleverde van 35 kilo.

De volgende dag opnieuw aan de bak en elke ochtend vanaf 07.00 uur mocht je beginnen tot 20.00 uur , dus ruim 1,5 uur in het donker wat zeer spannend is en er denodige vissen worden gevangen. Ving deze dag ook een mooiekarper van 32 kilo in de ochtend , lang moest ik toen wachten en na 15.00 uur kwam Lee ff kijken en vertelde me Leo wil je nog wat extra investeren voor een grote vis , natuurlijk nu ben ik er toch . Lee paste zijn strategie aan en ik moest met de dobber aan de slag, en aan de hair nu een boilie . Op aanwijzing van hem moest ik die dobber deponeren zoals hij aangaf. Gooide me de touwtjes wat een kolere eind was dat, moment dat de dobber in het water vuel begon Lee te schieten met boilies en na een groot aantal boilies schoot de dobber opeens weg, waaropik meteen aansloeg en hange. De lijn schoot van de molen af de bijna dichte slib gierde weer het touw knarste gewoon maar de vis zettte door. Na even kon ik drillen dit was anders echt anders en mijn gids zag het al, leo je hebt een hele grote Pacu . Een soort piranha met een paarden gebit zal ik maar zeggen die gewoon noten kraakt om te eten . Na even kwam deze boven en wat voor een en kleine 27 kg etende walnoten kraker met paardengebit boven water en kon geland worden en geweldig wat een vis .

Even ter informatie velen van deze geweldige grote vissen komen niet uit het water , dit voorkomt veel stress bij deze prachtige vissen en is het allebelangrijkste dat zei weer terug kun en zwemmen in eigen biothoop in.Vooral na de vangst worden ze goed nagekeken en evt wondjes worden meteen verzorgd . Alleen vissen die in aanmerking komen om te wegen weegt men in beslist de gids .

De Pacu werd netjes terug gezet en alle hengels werden vers van vers aas  voorzien mede een pva zake pellets en terug op de stek geworpen . Ook de float moest weer aan de bak en hebben we vol gas gegeven waarna er een poos gewoon  niets meer gebeurde. Na ff een uurtje deze hengel Aan de kant te hebben gehad moest ikvan mijn gids er dan toch weer mee aan de bak en begon ik gas te geven als vooraf. En dan opeens en je kon het bijna niet zien door de snelheid ,schoot de dobber volspeed weg. De lijn begon al te lopen en besefte toen pas dar ik beet had zo snel gaat dat. Zette die haak zei Lee en ik zette deze weerhaakloze haak met kracht. Wat er toen gebeurde was niet normaal meer alsof er een tanker aan de lijn zat en het ging en net ging en net ging de spoel ging leger en leger en ik had totaal niets in te brengen was totaal de regie kwijt. Na werkelijk zeker een kwartier begon de strijd heen en weer die bijna een uur duurde .De dobber kwam in zicht en de vis ook, wat een buffel wat Mekon heet en wat voor een meer dan 90 kilo power. Alles deed me pijn en wilde na een half uur eerst opzeggen door mijn rug omdat de vis langs de zijkant ging ik ik ver moest bukken zodat de lijn niet in de begroeing bleef steken. Gelukkig op dat moment zwom hij de goede richting op en kon ik deze prachtige vis langzaam naar mij toe halen.

Ik kan nog veel meer schrijven want daarna volgde er nog een paar siamese karpers op de mat nog twee gemist omdat de haak loste. Wil via deze manier de gidsen Dave Cooper , Lee Farnsworth , Chris ……., Martin Ford , Simon ontzettend bedanken voor hun geweldige werk dank mannen. Ook het gehele team Gillham fishing resort  bedanken van schoonmaakster,keuken mensen bediening, tuinmensen en wie ik vergeten bem. Jullie hebben onze vis vakantie onvergetelijk gemaakt , dank jullie.

Jacquelien en Leo stoutjesdijk

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op de blog van Leo Stoutjesdijk en met toestemming geplaatst op hengelsportnieuws.nl.