de vluchtende visser

Ook voor ons was de tijd weer aangebroken om naar het buitenland te gaan deze keer kozen we voor het meer Vanern in Dalsland Zweden .

Eens daar aangekomen , konden we het niet laten om snel een kijkje te gaan nemen aan de eerste baai waar ons huisje gelegen was … mooi hoor . Voor Filip was het zijn eerste keer en de verwachtingen waren dan hoog gespannen … maar toch even alles op de juiste plaats gezet en toen kon de fun beginnen .

De Filip was blij met zijn eerste vis de Mcpike was meteen zijn favoriete aasje om deze baai verder uit te vissen .

Ook ik probeerde een pikey te vangen maar zoals dikwijls voor komt kreeg ik er de kinderkamer op haha en begon met een baby maar vis is vis …

De eerste avond hadden we er toch al enkele kunnen verschalken , dusin de bingalow konden we er over meespreken wat de zweedse snoeken gingen doen .

We besloten om de tweede dag aan de slag te gaan met de mctail van Svartzonker perfecte aasjes om in het ondiepe te jerken , deze zenuwachtige aasjes konden er wel wat verleiden …

Hier boven pakte deze groenjakker met volle overtuiging de jerk van de Filip , en nog geen minuut later was het mijn beurt ,ja als ze er een maal zitten en ze zijn los dan kan het snel gaan hoor ….

Toch bleek het niet zo eenvoudig te zijn zoals we verwacht hadden , de meeste snoeken waren al afgepaaid en zaten niet meer in de baaien , dus was het vechten voor een visje, maar we konden ze gelukkig toch wel vinden .

Mijn favoriete mctail is de blauwe met de rode staart met zwarte stippen .

Deze heeft al menige meters op de kant gebracht en nu ws het weer niet minder waar .Onze dag zat er op en besloten naar onze verblijfplaats te trekken , bijna gearriveerd zagen we een wonder der natuur een echte kleine moose zagen we staan aan een huisje , snel de auto aan de kant en ff vatleggen op de camera , dit is alles ook waar je het voor doet prachtig mooi is het de wilde dieren zo dicht bij de bevolking …. zulke momenten moeten we koesteren

De volgende dag besloten we om met onze vrienden mee te gaan verder op het meer daar ze bij ons niet in de baaien zaten . Jean Marc Brison en Johnny Kindt namen ons mee op sleeptouw en we moesten enkel volgen iets wat makkelijk is als je niet vertrouwd bent met een nieuw water . Zeker niet dat er het vol met stenen ligt op de ene plaats 30m diep en nog geen 10m verder nog 40cm dus oppassen is van zeer groot belang als je naar ginder gaat en een goede navionics kaart is dan geen overdreven luxe .

Eens aangekomen na een half uur plankgas te varen begonnen we er aan om deze baai netjes uit te werpen , en klein was ze ook niet de hele dag hebben we naar hartelust onze krachten in de hengel kunnen steken om de aasje op de juiste plaats te kunnen presenteren … resultaat van de dag 24 stuks in de boot en zeker nog eens zoveel volgers , het klare water is gewoon formidabel als je de snoek achter je aasje ziet komen tot tegen de boot . Gewoon om kippenvel van te krijgen , je zenuwen slaan op hol dat de essox tegen de boot aankomt en dat je niet meer kan draaien … pfff wat moet ik doen …. filip help ff , kom jongen werp er achter aan deze komt heus wel hoor , en ja hoor BAM , deze dook meteen op het net achter hem geworpen aasje … pfff datwas ff spannend .

En mooi dat de natuur is , dit is niet te vergelijken met onze stinkende industrieen , maar ja dat mot er ok zijn anders geen brood op de plank en dus geen vluchtende vissers . Overal waar het een beetje rustig was zag je nesten van ed en willem bever afgeknabbelde bomen en grote en kleine bergen hout , wat zijn dit toch echte ingenieurs die bevers …

IMG_1095Lekker driften we door de wind op en  neer over de stekken tussen de rietstengels want daar lagen de jagers , wachten op een prooi die ze konden verschalken ….

Ook de Fox Brothers konden hun vissen vangen ,zeker Jean Marc deze had gekozen om alles op alles te zetten en enkel voor de grotere vissen te gaanen iet zonder succes , deze was de mooiste van de sessie een zeer fraai getekende 116 cm proficiat Jean Marc .

DSC_3932Ook Johnny liet niet op zijn kop zitten en deed de nodige snoeken in de boot komen , Met deze jongens gaan we al enkele jaren mee op vissafari en lukt ons prima , manen zonder capsones en altijd welgezind , een plezier om mee om te gaan .

Omdat we deze dag de Fox Brothers hadden afgedroogd kregen wij een lekker natte maar frisse douche van zijn 200 pk krachtige Mercury motor een pracht machine waar ik zeker van ben dat mijn volgende motor ook een Mercury zal worden gewoon voor de modern look en zijn stille en krachtig vermogen , top gear .

Vandaag ging ik ook voor de grotere vissen en besloot ik om met de mcpike te gaan vissen een 15grams loodkopje en laat maar afzinken naar de diepte , na nog geen 10 worpen , wat een dreun op mijn hengel en ja hoor dit was het de betere vis had besloten om deze shad tot zich te nemen .

We waren er van overtuigd dat hier de betere vissen zaten de diepte was eren de aasvissen waren ook duidelijk aanwezig dus het enige wat er nog moest gebeuren was dat de snoekies hun bekkie open deden om onze aasje tot zich te nemen en Bam weer ene bij de Filip hoppa .

Ja hoor hier zaten ze , dus werpen was de boodschap ,en nogmaals hier was het te doen met max 15 grams dat het aasje zachtjes naar beneden kon dwarrelen en de snoek het niet kon weerstaan , knots weer ene se .

Het weer was ook toppie het was wel fris in de ochtend tot de middag maar daarna werd het steeds beter en beter , de zon scheen op os neer of het zomer was , dus ff tijd voor een brekkie met een worstje en een soepje en dan weer verder .hmmm lekker in de natuur .

Dus na het nuttige tot mij hebben genomen weer verder de mcpike red and black was hier echt de topper van de week deze heeft toch enkele mooie negentigers aan de haakweten te slaan .

De dag er op besloten we eens aan de andere kant te gaan vissende wind was ondertussentot een no5 aangewakkerd en iets te veel voor de pappie , we gingen eens kijken of de snoek ook op pelagic te vangen was ? En ja hoor dit was geen probleem de slokkop nam de mcrubber tail volledig in der bek precies of het was niets .

Ook dit aasje is van de famillie Svartzonker en zwemt zo prachtig met de lange staart een stinger is echt niet nodig is gemaakt van sterk materiaal en scheurt niet uit .

Tot slot om het ff af te maken gingen  we ook door de harde wind af en toe wat trollen dit deden we met de mckelly , deze pluggen zijn in de meeste zaken niet meer te verkrijgen maar toch zijn ze nog in de handel , je kan ze bestellen op het internet en zijn gewoon top om te trollen , elke keer maar weer vangen we er mee , hier ook nu een dubbele dril ….

Deze baars kon de langzaam trollende plug niet weerstaan 41cm was deze knaap en nam de mckelly volledig voorzijn rekening.IMG_1959En het ging zo maar door uiteindelijk waren we heel tevreden dat we er toch nog 75 in de boot gekregen hebben , dit was wel een 20tal minder dan vorig jaar , maar best te vreden veel volgers mooie taferelen gezien , dassen , kraanvogels , visarenden , reeen , noem maar op het zit er allemaal

En met deze beelden zeggen we dan ook tot laters Vanern want volgend jaar ben ik er zeker weer terug , groetjes van de Filip en de Pappie en aan de Jean Marc en Johnny , merci om deze mooie 10 daagse te delen met ons .

Tot de volgende sessie

groetjes van de Pappie IMG_2081

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op de blog van Berkley Boys en met toestemming geplaatst op hengelsportnieuws.nl.