De perfecte dag..

Vroeg uit de veren, met de prachtige creatie van Tom.. hahaha

Zoals ik al eerder vertelde was verticalen een van mijn doelen voor het komende seizoen. Ik heb me hier dan ook de afgelopen tijd voornamelijk op gericht, zowel vanuit de Bellyboat als vanuit de gewone boot. Zaterdag stond opnieuw een afspraak gepland met Tom. De dag ervoor zijn we nog even langs Fauna hengelsport geweest om daar nog wat Flex Rib Shad van Berkley te halen.. Zo werden weer een aantal nieuwe kleurtjes aangevuld:

De geel/paarse en de geel/oranje kleur waren gisteren toch wel de favoriet!

De volgende dag ging de wekker om  04:30 en was het tijd om de laatste spulletjes in de auto te leggen. Om half 7 vertrokken we vanaf de trailerhelling en was het vissen geblazen. Heerlijk zo stil en rustig als de wereld dan is.. Alles is langzaam aan het ontwaken. Maar de wind was in de ochtend al vrij krachtig (windkracht 4). De elektromotor was gemonteerd op de boot en dat scheelde heel wat energie dan met de benzine motor drifts maken. We besloten eerst een paar stekken te proberen aan de andere kant van het water.. Het leek erg taai te worden.. Na een tijdje krijg ik de eerste vis in de boot. Helaas was de vis al weg voordat Tom een foto’tje kon nemen..

Het was toch nog wel erg koud in de ochtend..

We probeerden nog wat stekken maar kregen bijna geen actie.. Alleen Tom wist nog een mooie vis te pakken hier.. Het was zalig met de elektromotor, het is veel minder gesjor dan met de benzinemotor (al gaat dat ook prima!).

Mooie maatse vis!

We besluiten hier weg te gaan en een stukje te pakken waar we misschien ook nog wel snoek verwachten.. Na een stuk getrolt te hebben is er nog steeds geen snoek die zich gemeld heeft.. Ik kijk voor de boot uit en zie iets in het water zwemmen.. Maar het was geen vogel en ook geen vis. Tussen de huizen in de bewoonde wereld woonde namelijk ook nog een bever.. Prachtige beesten! Ik had er nog nooit een gezien en we besluiten hem een stukje te volgen..

Prachtige beesten!

Wanneer trollen en werpen geen vis oplevert besluiten we naar stekken te gaan waar we de vorige keer ook succes boekte. Het stroomt enorm hard en het is moeilijk met de harde wind de boot mooi langs het talut te houden. Wat mij verraste was dat we de vis voornamelijk rond de 2 meter diepte vingen. Ik had persoonlijk verwacht de vis meer in de diepere kuilen te vinden, aangezien het erg zonnig en warm was. Maar aan de andere kant was de witvis juist wel op het ondiepere te vinden, dus konden we de roofvis uiteraard daar vinden. Hier krijgen we dan ook meteen meer actie, en de eerst volgende vis is een prachtige baars!

Geweldig mooie vissen!!

Tom is erg op dreef.. Bij mij komt het nog niet helemaal op gang. We vissen vrijwel de gehele dag in de luwte van de rivier. Het stroomt te hard voor de snoekbaars om echt dicht tegen de stroming aan te liggen lijkt het. Eindelijk komt het geluk mij ook een beetje toe en begint bij mij ook de actie. De vorige keer had ik zo’n succes met de paars/gele flex rib shads dat ik eigenlijk de gehele dag besluit hier mee te vissen. Zeker omdat deze een vlugge en wat zenuwachtige actie heeft. Opnieuw vissen we ongeveer een centimeter of 20 boven de bodem, wat zorgt voor enorm harde knallen op mijn hengel. Ik heb gemerkt dat wanneer ik moet varen en vissen het erg handig is om met een reel te vissen. Je hoeft namelijk maar een hand te gebruiken, je geeft zo wat  lijn. Ik heb hiervoor de  Ambassadeur Black max van Abu Garcia gebruikt.

Een nieuw PR!!

In de middag vang ik dan ook eindelijk een mooie vis en dit blijkt een PR te zijn.. Aangezien ik nog niet zo lang op snoekbaars vis.. Is dit echt een flinke vis voor mijn doen.. En haalt een leuke maat van 70 cm precies. Prachtige vissen zijn het.. We gaan verschillende stekken af en we blijven vangen. Het gaat erg rap.. We kunnen er steeds meer vissen bij tellen.. We gingen voor ongeveer 20 vissen die dag, daar hoopte we op.. Maar dit werden er toch wel wat meer! Er worden meer maatse vissen gevangen dan de vorige keer. Tom lijkt wel een magneet te zijn voor de wat grotere exemplaren.

Top!

Maar ook met de ietwat kleinere vissen ben ik hartstikke blij! Het is gezellig en we krijgen veel actie.. Dat is veel belangrijker. Maar zoals in iedere visserij hoop je altijd op die ene grote. Juist de kleinere vissen zorgen voor een snoeiharde aanbeet. Waarvan ik af en toe gewoon schrok!

Meestal zijn het juist die iets kleinere rakkers die voor een magisch harde beuk op je hengel zorgen!

Omdat de Flex shads het zo goed deden heb ik eigenlijk met niets anders gevist.. Waarom zou je tenslotte wisselen als deze goed vangen. Op een gegeven moment laat de elektromotor los, het was al een gedoe om deze erop te zetten omdat de randen van mijn boot niet gelijkmatig lopen. We schroeven hem er weer op, maar hij blijft niet fatsoenlijk meer zitten. Ik zeg, laten we dan maar gewoon lekker op de benzinemotor verder gaan, dat ging de vorige keer tenslotte ook goed. Zo gezegd, zo gedaan. En het werd er niet minder om.

Weer die geel/paarse!

Met een extra dreg vissen is gewoonweg niet nodig vandaag.. Ze knalde gewoon snoeihard op de enkele haak! We hebben wel enkele missers gekregen, maar deze aantallen waren te verwaarlozen. De teller staat uiteindelijk op ongeveer dertig vissen.. En we beginnen aan onze terugweg. Ik krijg nog een flinke beuk en dan blijkt er een mooie vis aan te zitten. En wanneer hij na een tijdje boven komt is het duidelijk dat dit weer een mooie vis is! En voor de tweede keer die dag wordt mijn PR verbroken, deze keer met 5 centimeter.. :)

Nog eentje dan ?

Prachtig!

De aantallen blijven nog steeds oplopen.. En langzaam beginnen we toch wel moe te worden. We spreken af dat we bij 40 vissen stoppen en dan lekker naar huis gaan.. En ja de target werd gehaald. Heerlijke dag met ontzettend lekker weer en top vangsten.  Met de airco in mijn gezicht en de slam dance 30 aan in de auto rijd ik naar huis en wordt de boot weer op zijn thuisbasis gezet. Bedankt Tom voor de weer prachtige dag.

Groetjes, Céline de Bakker – Pure Fishing

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op de blog van Céline de Bakker en met toestemming geplaatst op hengelsportnieuws.nl.